Bruxweb

Webbdesign IT Företagande Innovationer

Annonsera via Facebook - så fungerar det

Facebook har relativt nyligen ändrat sin algoritm som resulterat i att sidinlägg inte når ut till lika många personer som tidigare. Om du som företag istället väljer att anlita Facebook för att marknadsföra ditt innehåll så når du ut till många fler personer än om du enbart skulle dela innehållet på dina sida.

Facebooks algoritmer delar då ditt innehåll till personer som potentiellt skulle vara intresserade av det som du har att erbjuda. Som företag är det viktigt att din budget anpassas efter de målgrupper du vill nå ut till samt att den marknadsföring du vill nå ut med sticker ut och skiljer sig från annan marknadsföring.

Varför använda sig av Facebook?

I dagens digitaliserade samhälle måste företag anpassa sig och marknadsföra sig på plattformar som kan nå ut till störst antal personer. Detta är inte alltid lätt för företag och ett alternativ är att få hjälp från mer erfarna personer. Genom Facebooks annonsverktyg så kan ditt företag öka onlinenärvaron och räckvidden genom dessa sju punkter 1. Ditt företag når ut till fler och får fler gillamarkeringar. 2. Det ökar engagemanget av de som redan gillat din sida. 3. Fler personer dirigeras till din sida. 4. Det leder till nya kunder. 5. Du kan anställa personal. 6. Göra reklam för dina tjänster och/eller produkter. 7. Driva en kampanj.

Hur går det till?

Facebook anpassar din annons utifrån vad ditt företag vill marknadsföra. Detta är kostnadseffektivt och smidigt. Följ denna information för att skapa din annons. Först går du till Facebooks Ads Manager och trycker på “skapa annons”. Sedan väljer du vad målet med marknadsföringen är. Därefter väljer du målgrupp, var och för vilka enheter den ska visas på, samt budget. Efter detta skapar du ett namn för annonsen och kopplar den till ditt företags Facebooksida. Här lägger du även in text och bild eller video. (Sist behöver du bara vänta på att den ska godkännas av Facebook. Annonsen sparas och du kan göra om den eller modifiera den inför framtiden.