Bruxweb

Webbdesign IT Företagande Innovationer

Arbetsmiljö och trivsel

Om ditt företag har ett kontor är det endel att tänka på för att skapa trivsel för sina medarbetare. Det är viktigt att de anställda upplever en trygg arbetsmiljö för att kunna arbeta på ett bra sätt. Den fysiska arbetsmiljön behöver leva upp till en hel del med alltifrån fungerade och bra placerade brandsläckare, synliga nödutgångar till bra ventilation bland annat.

Det är också viktigt att se till att det är rent och fräscht. Har man ett relativt litet kontor med få anställda kanske det fungerar att de anställda turas om att städa, men idag är det vanligt att anlita hjälp. Är man fler på kontoret och det snabbt blir smutsigt är det bästa valet nog att anlita hjälp för detta. Femtiofem är ett företag som erbjuder tjänster till både företag och privatpersoner, och erbjuder just kontorsstädning. 

Det kan vara lätt att tänka att personalen kan hjälpa till med städning och att hålla ordning, men  snabbt kan det bli stora projekt när fönstren ska putsas. Ett smart alternativ är att anlita hjälp så personalen kan fokusera och lägga sin tid på sitt arbete. Självklart kan man komma överens med sin firma hur ofta de ska komma.

Något annat som är viktigt att tänka på är själva lokalernas utformning och arbetsplatsernas funktioner. Frågor man kan ställa sig som arbetsgivare är om det är tillräckligt ljust i rummen? Är luften bra? Har alla skrivbord höj och sänkbara funktioner? Kan personalen ställa in och justera sin skrivbordsstol? Finns det personalrum där personalen kan få lite återhämtning på rasten? Det kan även vara bra att försöka inreda rummen med tavlor, växter och liknande för att skapa än mer trivsel på arbetsplatsen.

Självklart är detta bara en del för att får personalen att trivas. Den psykosociala arbetsmiljön är minst lika viktig att tänka på. Läs gärna mer om detta här på Arbetsgivarverket.