Bruxweb

Webbdesign IT Företagande Innovationer

Undvik misstag vid rekryteringen

En bristande rekryteringsprocess kan kosta ett företag både tid och pengar. Att se över hur företaget rekryterar kan därför vara ett väldigt viktigt arbete. Här tittar vi på några vanliga misstag vid rekrytering och vad man bör göra istället.

Inte ha en tydlig kravspecifikation

Att ta sig tiden att formulera en utförlig och lättförstådd kravspecifikation är där alla rekryteringar bör starta. Utan denna kommer det bli svårare att hitta rätt kandidat. Oavsett om man tidigare rekryterat för samma position förut kan kraven ha förändras sedan dess.

Dåliga rutiner för kontroll av CV:n

När CV:n börjar komma in är det viktigt att man etablerat rutiner för hur dessa ska hanteras. När man helt plötsligt får fler än man trott kan arbetet med dessa halka efter eller så blir arbetet påskyndat och slarvigt. Rutinerna behöver dock inte säga att man sköter det själv. Istället kan man ha som policy att vid en viss mängd tar man hjälp från någon som kan sköta screening av kandidaterna.

Väntar på den "perfekta" kandidaten

Många gånger har man idé om den perfekta kandidaten för positionen man annonserat om. Och det kan självfallet hända att denne också söker jobbet. Men att avvisa alla kandidater bara för att hitta den perfekta är i regel en väldigt dålig strategi. Det är mer troligt att denne redan har ett jobb de är nöjd med eller till och med inte ens existerar där ute.

Anställa personer som redan finns på företaget

Det finns en anledning till varför många i företagsvärlden pratar om mångfald idag. Detta är något som kan komma med en rad olika fördelar. Men förhindrar också att man rekryterar exakt samma personer om och om igen. Nytänkande är viktigt för utveckling och det kommer ofta utav att man har många olika sorters personer med olika tankesätt i företaget.